(032) 235-65-25
(порожній)
 

Наші видання

Блог / Новини

Валюта:
-
Версія для друку Версія для друку

ПОЛОНЕЗ ОГІНСЬКОГО

Автор: Олійник В.
Рік видання: 2009
ISBN: 978-966-603-598-4.
Обкладинка: м'яка
К-ть сторінок: 104
15.00 грн.
Кіль-ть:  

ПОПЕРЕДНЯ ЦІНА - 10 грн.

Віталій Олійник - член Національної спілки журналістів України.

Із Передмови (автор Левко Різник)

Через тридцять років

... свої новели й оповідання Віталій Олійник жанро­во означує як "житія". Він — чоловік з гумором, і те озна­чення сприймається нормально, — воно для цих матеріалів дотепне! "Житія — збірник описів життя людей, яких цер­ква визнає святими", — зі словника. Оповідання автора також мають характер "описів життя"... щоправда, не тіль­ки святих, але — насамперед — великих грішників. Гумор тут — чорний! — і в тому, що події, описані в творах, не з сьогодення, а з часів комуністичної диктатури. І то такі, що мають переважно тридцятилітню давність. Скоріше опе­рувати ними неможливо було з багатьох причин: подібні відомості зберігались під грифом "строго секретно" і "хранить вечно", за розголошення людина ризикувала життям чи наражалася на неприємності тощо. Але під сонцем нема нічого вічного, — тим паче, що жодна антилюдська дикта­тура не триває довго...

До таких "розсекречувальних" оповідань належать ос­новні твори збірки: "Крикуни", "Свого ліктя не вкусиш", "Мунка", "Полонез Огінського". Зрештою, чимало "викри­вального" і в новелах "Процес пошол", "Народний "театр". Тут лише "строгосекретного" менше.

Щодо "Полонезу Огінського", твору виділеного авто­ром. У газеті "Секретные материалы", ч. 16, за серпень 2008 року є матеріал про те, що в двадцятих роках "к Дзержин-скому стали поступать донесения, что в Одессе все так запутано, что просто невозможно разобраться, где чекист, а где налетчик". Власне, банда Френкеля, відомого згодом генерала КДБ, діяла в повній згоді з чекістами в грабунках і махінаціях на користь обидвох сторін. І така ж ситуація дуже пластично, цікаво відтворена в оповіданні Віталія Олійника "Полонез Огінського". З цього напрошується висновок: і цей опис, і всі інші твори в книзі мають досто­вірну життєву основу.

Автор, отже, як справжній художник слова вміє магічно перетворювати факт життя у факт художній. Він нічого фундаментального в творі не вигадує. Розповідь його май­же "репортажна", без розлогої метафорики. Бо самі факти настільки вражаючі, що вже всякі художні красоти зайві.

І ще чим особливо цінна книга прози Віталія Олійни­ка. Письменник розробляє тему надзвичайно важливу як для сьогодення, так і для майбуття, і не лише для окремої людини, а для суспільства та суспільств загалом. Це — тема диктатури, тоталітарних режимів. Художньо переконливо він доводить, що диктатура, тоталітарний режим — це вели­ке зло, яке несе страшне горе людині; до речі, воно однако­во шкідливе як для катованих, так І для катів, як для жертв, так і для можновладців...